Bæredygtig legetøjswebshop vil gøre en forskel: - Det er mit bidrag til grøn omstilling
En ny legetøjswebshop har ramt markedet. Og den er lige i tidsånden.
CareToys blev lanceret i september måned, og konceptet lyder på, at der bliver solgt bæredygtigt legetøj.
Udover legetøjet med en række certificeringer, der bekræfter, at det er bæredygtigt produceret, så sælger CareToys også genbrugslegetøj.
Bag forretningen står Sarah Kalstrup Stiller Markussen. For hende var det helt naturligt, at hendes nye forretning skulle hvile på et grundlag af bæredygtighed.
Interesse for bæredygtighed
- Jeg har altid interesseret mig for bæredygtighed og den grønne vej. Men det har været svært at gøre en forskel bare mig. Det har frustreret mig, så at lave en bæredygtig virksomhed er mit bidrag til den grønne omstilling, siger Sarah Kalstrup Stiller Markussen til RetailNews.
Hun har selv en baggrund i detailhandlen med 10 år i Meny, og hun er for tiden i gang med anden del af HD-uddannelsen.
Men efter at have taget HD1 ville hun gerne bruge noget af den lærdom, hun havde fået på studiet.
- Jeg tænkte: “Det er fint, at jeg er færdig. Men hvad med det jeg har lært? Hvornår skal jeg bruge det?”, siger hun.
Det blev startskuddet til CareToys.
Skal forklare certificeringer
Umiddelbart lyder konceptet med bæredygtigt legetøj som noget, man også kan finde andre steder. Også derfor har det været vigtigt for Sarah Kalstrup Stiller Markussen at finde punkter, hvor hun kan skille sig ud.
Blandt andet i forhold til de forskellige certificeringer med forkortelser som FSC, OCS OG GOTS, der for de uindviede kan lyde som det rene volapyk.
- Nogle af de her certificeringer kan være svære at finde rundt i, så derfor har jeg på hjemmesiden gjort meget ud af at forklare, hvad de forskellige mærkninger hver især betyder, siger hun.
Dertil er genbrugslegetøjet også en stor del af den bæredygtige profil. Særligt fordi hun har savnet et sted, hvor man kan kombinere salget af nyt og brugt legetøj.
- Jeg har det indtryk, at mange synes C2C-markedet (costumer to costumer, red.) kan være svært at navigere i, og man kan ikke altid være sikker på standarden. Her kan vi købe det brugte legetøj fra folk og sælge det videre, så forbrugeren er sikker på, at det er ordentligt.
Ikke nogen stærk start
Indtil videre er salget dog ikke fløjet af sted, fortæller Sarah Kalstrup Stiller Markussen.
- Det er ikke gået helt, som jeg havde håbet endnu. Men jeg er nok også lidt utålmodig og både selvkritisk og perfektionistisk, siger hun om webshoppen, der i skrivende stund ikke har meget mere end to uger på bagen.
Hun tilføjer, at der endnu ikke er lagt megen energi i markedsføringen, hvilket selvsagt også kan være en forklaring på dette. I den forbindelse har hun indledt et samarbejde med en kandidatstuderende i oplevelsesdesign, der skal bruge CareToys som case i et projekt og som ifølge Sarah Kalstrup Stiller Markussen “har store kompetencer i forhold til marketing”.
Hun er derfor fortrøstningsfuld for fremtiden. Blandt andet tror hun på, at julen kan blive god for hende og CareToys.
- Legetøj er ikke noget, som folk impulskøber. Det er oftest i en bestemt anledning, så jeg forventer, at det kan gå godt, når vi går julen i møde, siger hun.
Vil skille sig ud
Hun er også klar over, hvordan hun vil skille sig ud fra andre konkurrenter og har derfor også brugt tiden frem til åbningen på at scoute andre lignende webshops.
I den forbindelse er hun kommet frem til, at CareToys hellere skal have fem sider med gode varer frem for 25 sider, fordi det alligevel let kan blive så uoverskueligt, at de færreste ser de mange sider med varer til ende.
Hun håber også, at kombinationen af brugt og nyt legetøj kan være en fordel for hende. Og at folk vil kigge efter det brugte, når de alligevel handler hos hende. Hun anerkender dog, at det som udgangspunkt vil være dyrere at handle brugt legetøj hos hende, end hvis man eksempelvis skulle købe det på Den Blå Avis.
- Det er klart, at jeg skal have noget avance, så det kan ikke være helt så billigt, men jeg håber at nogle vil falde over noget secondhand, hvis de alligevel er ved at købe noget andet.
På lavt blus - foreløbigt
På længere sigt håber Sarah Kalstrup Stiller Markussen, at hun kan være med til at gøre en forskel med sin virksomhed. For som nævnt i begyndelsen af indeværende artikel var det en stor del af det fundament, som grundlæggelsen af CareToys hvilede på.
- Jeg kunne godt tænke mig, at vi kan blive så store, at vi kan støtte nogle organisationer, som kæmper for grøn omstilling, siger hun.
Hun håber på sigt at kunne donere 5, 10 eller 15 procent af overskuddet, men hun er også bevidst om CareToys’ potentielle formåen indtil videre.
Blandt andet fordi hun stadigvæk går i skole.
- Jeg vil gerne være optimist, men jeg bliver også nødt til at være realist. Jeg har stadig halvandet år tilbage af mit studie, så indtil videre kører det på lavt blus.
- Men jeg er også klar på at omstille, hvis der kommer en stor efterspørgsel. Så må jeg hyre nogle flere folk til at hjælpe mig, så jeg kommer i hvert fald ikke til at stikke halen mellem benene, lyder det fra Sarah Kalstrup Stiller Markussen.